Ćwiczenia rehabilitacyjne, kinezyterapia lub gimnastyka lecznicza to dopasowany indywidualnie do danej osoby oraz dysfunkcji narządu ruchu zestaw ćwiczeń. Pozwala na utrwalenie efektów terapii oraz zmniejszenie ryzyka nawrotu schorzenia. Ma na celu przywrócenie całościowej lub przynajmniej częściowej sprawności fizycznej. Mogą korzystać z nich osoby pełno- jak i niepełnosprawne, sportowcy, dzieci oraz dorośli. Jest świetnym rozwiązaniem w schorzeniach neurologicznych, po urazach ortopedycznych, zabiegach i operacjach, w przypadku wad postawy, jak również jako działanie profilaktyczne przeciw urazom, czy degeneracji struktur organizmu. Innymi wskazaniami do kinezyterapii jest otyłość, różnego rodzaju dysfunkcje narządu ruchu, dolegliwości bólowe, niedowłady kończyn, ograniczenie ruchomości w stawach, zaniki mięśniowe. Do przeciwwskazań należą niepełne zrosty kostne, wysoka temperatura ciała, wysokie ciśnienie, zapalenie żył, stany po zwichnięciach i skręceniach stawów, stany bezpośrednio po zabiegach operacyjnych przed wyjęciem szwów, niestabilny lub ciężki stan pacjenta, występowanie bólu podczas wykonywania ćwiczeń.

Kinezyterapia

Pod pojęciem kinezyterapia rozumiemy leczenie ruchem. To nic innego jak gimnastyka lecznicza. Podstawą kinezyterapii są różnego rodzaju ćwiczenia fizyczne.

Celem stosowania tej formy terapii jest przywrócenie pacjentowi pełnej lub częściowej sprawności fizycznej, ale też wspomaganie leczenia schorzeń innych układów. Pamiętajmy, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ nie tylko na aparat ruchu, czyli mięśnie i stawy, ale też na układ krążenia, układ oddechowy, układ nerwowy, a także pokarmowy.

Kinezyterapię można podzielić na ogólną (mającą wpływ na cały organizm) i lokalną (skupiająca się na zmienionym chorobowo miejscu). Zajęcia ruchem możemy podzielić też na: ćwiczenia bierne, bierno-czynne, czynne, z oporem, w odciążeniu, wspomagane oraz inne (oddechowe, korekcyjne, ćwiczenia propriocepcji). Rodzaj zastosowanych ćwiczeń zależy od jednostki chorobowej, stanu zdrowia pacjenta i jego możliwości funkcjonalnych, ale też założonych celów. Ćwiczenia dla pacjenta ortopedycznego będą inne niż dla pacjenta neurologicznego, czy pacjenta paliatywnego, chociaż mogą się uzupełniać.

Leczenie ruchem znajduje zastosowanie w wielu przypadkach. Właściwie każdemu zalecane jest wykonywanie ogólnousprawniających ćwiczeń o umiarkowanej intensywności. Ruch ma pozytywny wpływ na cały organizm, m.in. poprawia ruchomość stawów, siłę i elastyczność mięśni, poprawia krążenie, obniża ciśnienie.

Przykładowe wskazania do kinezyterapii to:

• wady postawy; stany po złamaniach, skręceniach; choroby reumatoidalne (takich jak np.: RZS, ZZSK), zmiany zwyrodnieniowe, dyskopatie, zespoły bólowych kręgosłupa różnego pochodzenia, zespół bólowy barku, entezopatie ścięgien;
  • w rehabilitacji chorób układu nerwowego, m.in: niedowłady i porażenia mięśniowe; mózgowe porażenie dziecięce, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane;
  • w rehabilitacji chorób układu krążenia: po zawałach, po udarach, przy problemach zatorowo-zakrzepowych, przy przewlekłej niewydolności żylnej;
  • po zabiegach operacyjnych, np.: po mastektomii, po zabiegach ortopedycznych (endoprotezy, artroskopie, rekonstrukcje więzadeł);
  • w rehabilitacji chorób układu oddechowego: astma; niedodma płuc, odma opłucnej; po zapaleniu płuc.

I wiele innych.

Najlepiej, aby rodzaj i intensywność ćwiczeń  był dobrany przez specjalistę, który uwzględni choroby współistniejące pacjenta, jego ogólną sprawność i cele jakie chcemy osiągnąć. Mimo, że ćwiczenia będą się czasem powtarzać, należy dobrać je indywidualnie.

kinezyterapia SzczecinJaki wpływ ma kinezyterapia na organizm? Ćwiczenia czynne pobudzają układ nerwowy, rozwijają pamięć ruchową oraz szybkość i łatwość reagowania na bodźce. Dzięki ćwiczeniom oddechowym zapobiegamy powikłaniom płucnym, zwiększamy pojemność płuc, co ma wpływ na stopień utlenienia krwi. Ćwiczenia czynne, bierne, a także ogólnousprawniające zwiększają wydolność i sprawność układu krążenia. Program usprawniania rehabilitacyjnego może obejmować również rozciąganie mięśni przykurczonych, co za tym idzie – zwiększenie ruchomości w stawach, kształtowanie i doskonalenie nawyku prawidłowej postawy ciała oraz wzmacnianie mięśni osłabionych. Ćwiczenia rehabilitacyjne to podstawowe działanie, jakie stosujemy u dzieci, u których zdiagnozowano wady postawy, takie jak plecy okrągłe, plecy wklęsłe, plecy płaskie, boczne skrzywienia kręgosłupa (skoliozy), a także wady kończyn dolnych (koślawość i szpotawość kolan oraz płaskostopie). Wykonywane prawidłowo oraz regularnie dają szybko zauważalne efekty.

O czym należy pamiętać przy doborze programu ćwiczeń rehabilitacyjnych? Przede wszystkim w Spondylus fizjoterapeuta dobiera terapię indywidualnie dla każdego pacjenta z uwzględnieniem wieku, poziomu sprawności fizycznej, schorzeń narządu ruchu oraz rokowań, decydując o tempie, intensywności i częstotliwości. Ćwiczenia wykonujemy jedynie do granicy bólu. Program ćwiczeń powinien być łatwy do zapamiętania i niezbyt czasochłonny, tak aby można było powtórzyć ćwiczenia samodzielnie z taką samą precyzją, jeśli zachodzi potrzeba regularnych ćwiczeń w domu. Często wykorzystuje się przybory takie jak piłki, ciężarki, taśmy, drabinki.

Ćwiczenia rehabilitacyjne ⭐⭐⭐⭐⭐

Ocena 5/5