terapia punktów spustowych Szczecin

Terapia punktów spustowych jest jedną z metod, jaką fizjoterapeuci wykorzystują w swojej pracy z pacjentem. Terapia ta zalicza się do szeroko pojętej terapii manualnej, często nazywana jest również masażem tkanek głębokich. Terapia punktów spustowych to metoda, która wykorzystuje różne formy ucisku na tkankę miękką, a także wykonywanie delikatnych ruchów w różnych kierunkach w obrębie tkanki mięśniowej i powięzi człowieka.

Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe, tzw. Trigger Points, to miejsca o zwiększonym napięciu tkankowym. Mogą być one umiejscowione zarówno  w obrębie pasma napiętych włókien mięśniowych, jak i w tkance powięziowej.
Trigger points stanowią jedną z przyczyn zaburzeń ruchowych i czuciowych naszego organizmu. Mogą również wywoływać zaburzenia ze strony autonomicznego układu  nerwowego, jak np. nadmierna potliwość danej okolicy, czy ciągłe łzawienie. Cechą charakterystyczną aktywnych punktów spustowych jest wywoływanie bólu rzutowanego, promieniującego. Nacisk struktury o wzmożonym napięciu, np. w okolicy ramienia, wywoła ból w okolicy łopatki, lub ucha. Dodatkowo, często będzie on rozpoznawany przez pacjenta, jako ten ból, który mu dokucza. Napięciowe punkty spustowe powstają na skutek miejscowego niedokrwienia tkanki, przeciążenia spowodowanego wykonywaniem dużej ilości powtórzeń tego samego ruchu, lub długotrwałym przyjmowaniem nieprawidłowej pozycji ciała.

punkty spustowePodczas wyszukiwania Trigger Points, najczęściej wykorzystuje się technikę płaskiej palpacji oraz technikę ucisku szczypcowego. Badanie palpacyjne rozpoczynamy badając tkankę  prostopadle do kierunku przebiegu włókien mięśniowych, poszukując napiętego włókna mięśniowego i miejscowej tkliwości, a następnie kontynuuje się badanie wzdłuż przebiegu włókna mięśniowego w obszarze nasilonego bólu. Za kryteria diagnostyczne rzeczywistej obecności Trigger Points uważa się przede wszystkim:

• obecność napiętego pasma włókien w obrębie mięśni szkieletowych,
  • obecność nadwrażliwego punktu/miejsca w obrębie napiętego pasma,
  • odczuwanie bólu rzutowanego przy stymulacji nadwrażliwego punktu,
  • obecność lokalnie występujących drżeń przy obstukiwaniu napiętego pasma,
  • gwałtowna reakcja na ból podczas palpacji identyfikacja pacjenta z bólem odczuwanym na co dzień
  • ból podczas rozciągania lub skurczu mięśnia.

Jedną ze skuteczniejszych form leczenia bólu mięśniowo-powięziowego jest masaż głęboki, nazywany także masażem tkanek głębokich lub głębokim masażem łącznotkankowym. Działanie masażu głębokiego w terapii punktów spustowych można podzielić na pośrednie i bezpośrednie. Techniki bezpośrednie polegają na działaniu na okolicę punktu spustowego i tym samym na jego rozluźnienie i likwidację. Działanie pośrednie natomiast polega na usuwaniu zaburzeń  ruchomości i napięcia tkanek na większym obszarze układu mięśniowo-powięziowego, przez co zmniejsza się aktywność punktów spustowych.

W terapii punktów spustowych wykorzystuje się różne techniki bezpośrednie:

• masaż poprzeczny wykonywany w poprzek przebiegu włókien mięśniowych,
  • masaż miejscowy wzdłuż włókien mięśniowych,
  • różne techniki uciskowe (kompresyjne) mięśni w obrębie których odnaleziono tzw. Trigger Points.

Co prawda sam zabieg może nie należy do najprzyjemniejszych i tkliwość tkankowa może się przez chwilę utrzymywać, ale terapia przynosi satysfakcjonujące efekty.  Zapraszamy do naszych gabinetów.

Tagi : punkty spustowe, terapia punktów spustowych Szczecin

Terapia punktów spustowych ⭐⭐⭐⭐⭐