Fizykoterapia jest to dział fizjoterapii zajmujący się wykorzystywaniem bodźców fizycznych w procesie rehabilitacji. Celem stosowania tych metod jest uzyskanie odpowiedniej reakcji organizmu (na poziomie komórkowym, tkankowym, ogólnoustrojowym) oraz uzyskania tym samy efektów profilaktycznych, terapeutycznych, treningowych lub/i z zakresu odnowy biologicznej.

Do metod z zakresu fizykoterapii zaliczamy m.in. :

• elektroterapię z zakresu prądów stałych, małej i średniej częstotliwości (galwanizacja, jonoforeza, prądy interferencyjne, TENS, prąd traberta, diadynamik, elektrostymulację)
  • magnetoterapię – oddziaływanie na organizm polem magnetycznym (magnetostymulacja)
  • ultrasonoterapia ( ultradźwięki)
  • laseroterapia (laser niskoenergetyczny)
  • światłolecznictwo (promieniowanie podczerwone – sollux)
  • termoterapia : krioterapia lub ciepłolecznictwo

Zróżnicowane są wskazania, przeciwwskazania, zagrożenia, środki ostrożności, dlatego przed wykonaniem zabiegu przeprowadzany jest wywiad z pacjentem. Wybór zabiegu jak i jego parametrów uzależniony jest od oczekiwanego efektu terapeutycznego, np: likwidacja bólu, obrzęku, stanu zapalnego, uzyskanie efektu przekrwiennego. Konieczne jest również uwzględnienie okresu schorzenia (stan ostry, podostry, przewlekły). Nad całą procedurą czuwa fizjoterapeuta i to on decyduje o planie rehabilitacji z zastosowaniem fizykoterapii.

fizykoterapia SzczecinPrzykładowe wskazania do zabiegów fizykoterapeutycznych:

• ostroga piętowa
  • entezopatie ( np.: łokieć tenisisty, golfisty, kolano skoczka, zapalenie rozcięgna podeszwowego)
  • obrzęki
  • stany po zwichnięciach , złamaniach
  • zmiany zwyrodnieniowe
  • osłabiona siła mięśniowa
  • przewlekłe bóle kręgosłupa
  • choroby reumatoidalne (RZS, ZZSK)
  • stany zapalne

Przykładowe przeciwwskazania do zabiegów fizykoterapeutycznych:

• choroba nowotworowa
  • ciąża
  • gorączka
  • niewyrównane ciśnienie
  • stany ostre
  • grzybica
  • elektroniczne implanty, np : rozrusznik serca
  • metalowe implanty w tkankach

Należy pamiętać, że wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych zabiegów mogą się od siebie różnić, np: rozrusznik serca nie będzie przeciwwskazaniem do krioterapii, ale do magnetostymulacji już tak.

Tagi : fizykoterapia cennik Szczecin, fizykoterapia Szczecin, fizykoterapia zabiegi Szczecin

Fizykoterapia ⭐⭐⭐⭐⭐

Ocena 5/5